A hazájában 2008
szeptemberétől futó, a Lost-ot megalkotó és azzal a köztudatba robbanó J. J. Abrams nevével fémjelzett
sorozat, a tudományos fantasztikum és a bűnügyi sorozatok határmezsgyéjén
mozog (nem véletlen a párhuzam Mulder és Sully aktáival); a történet szerint, a hidegháború idején néhány zseniális tudós, minden
képzeletet felülmúló, áltudományos (telekinézis, láthatatlanság, teleportáció,
stb.) projekteken dolgozott - leginkább az emberi test és agy lehetőségeinek
vizsgálatával. Egy balesetben azonban meghalt egy laboráns, így az ezt követő
nyomozás során fény derült az emberkísérletekre, aminek következtében dr. Walter Bishop elmegyógyintézetbe került 17 hosszú évre.
Az elképesztően jól
összerakott pilotepizód egy, az FBI-t érintő esettel indít, mely kapcsolatban
áll a közel két évtizeddel ezelőtti kísérletekkel. Dr. Bishop-ot (John Noble) kihozzák a St Claire’s Elmegyógyintézet falai mögül, visszaadva régi laborját.
Persze csak úgy, gyám nélkül nem engednek ki senkit egy zárt intézetből, így
jön a képbe a bohókás tudós fia, Peter Bishop (Joshua Jackson). A
harmadik főszereplő, akit megismerünk, a nyomozást vezető Olivia
Dunham (Anna
Torv), aki barátja életét igyekszik mindenáron megmenteni.
A remek, másfél órás
nyitóepizód (mely akár egy egész estés filmnek is tekinthető), mindenidők egyik
- ha nem a - legjobb pilotja. Az ezt követő részek zöme egy rejtélyes
eset körül forog, melyet folyamatosan átível egy főszál, amit eleinte visszafogottan adagolnak az alkotók.
Science fiction fanoknak
kötelező, bár mindenki másnak is csak ajánlani tudom ezt az elképesztően
magával ragadó sorozatot. Igazából engem már a zseniális főcímmel
megvettek, ami nemcsak hogy végtelenül hangulatos, de kétségtelenül az egyik legjobb főcímdal, amit sorozathoz valaha írtak. Úgy válik felejthetetlenné,
hogy közben képes tisztelegni a nagy előd előtt. Na de ne gondoljon
senki egy teljes X-Akták nyúlásra, erről szó sincs. Valójában távoli
rokonságban áll a két sorozat egymástól. A Fringe igyekszik minden esetet tudományos síkra terelni. A ufonautákkal
való kapcsolat és a misztikum szinte teljes egészében hiányzik belőle (ez utóbbira amúgy is ott
a szintén remek Supernatural).
Tehát egy vérbeli
sci-fi sorozatról beszélhetünk, ahol rengeteg olyan régi és új elméletek
(időutazás, párhuzamos univerzumok, stb.) kerülnek terítékre, amik ismerősek
lehetnek más hasonszőrű alkotásokból is.
A titokzatos
események mellett nagyon nagy hangsúlyt kapnak a karakterek, ami nagyon nagy
erőssége a sorozatnak. A főszereplőink szerethetőek, könnyen tudunk azonosulni
velük. Közel sem
egydimenziósak, attól függetlenül, hogy sokszor klisékből épülnek fel. Miután
kibontakoznak, és teret ad nekik a sorozat, hamar a néző szívéhez nőnek.
Kiemelendő dr. Bishop karaktere és az őt alakító John Noble, aki olyan hitelesen képes
megformálni a sajátos és szétszórt lángelmét, hogy gyakorlatilag ő maga képes
lenne elvinni a hátán az egész sorozatot. A fiát megformáló Joshua Jackson és a gyengébbik nemet képviselő
Nina Torv szintén jó választásnak bizonyultak. A karakteres arcú színésznő
ügyesen lavíroz az egyszer törékeny és megtört, máskor pedig magabiztos és
határozott FBI ügynök szerepében.
Mellettük még
rengeteg nagynevű cameo-t is köszönthetünk (Leonard Nimoy, Diane Krueger,
Christopher Lloyd, Peter Weller, stb.), akik csak még magasabbra dobják azt a
bizonyos lécet, ami már így is az egekben jár.
A Fringe másik nagyon nagy pozitívuma a humor. Az apa és fia kapcsolat rengeteg komikummal szolgál, sokszor megfelelően oldva a feszült világvége hangulatot, ami elengedhetetlen is, lévén egy ízig-vérig J. J. Abrams produkcióról van szó. A rengeteg utalás a klasszikus sci-fi produkciókra és a fordulatos cselekményvezetés pedig teljes mértékben odaszögezi a nézőt a képernyő elé.
Az első évadban,
azontúl hogy megismerkedünk a figurákkal és azoknak múltjával, rengeteg érdekes
és elgondolkodtató esetet tárnak elénk. Mégis az évad közepe felé leül picit a
sorozat, ám a záróepizód hál’isten visszazökkenti minket a Fringe világába.
A második évadtól azonban már
abbahagyhatatlan lesz. Itt már sokkal inkább előtérbe kerülnek a hőseinket övező titokzatos múlt, valamint a párhuzamos univerzumok világa. Az
évadokba nem szeretnék nagyon belemenni, mert túlságosan erős cliffhangerekkel
és fordulatokkal tömnek tele minden részt. Mindenesetre a harmadik sem okoz
csalódást, bár itt elkanyarodik a sorozat egy olyan irányba, ami nekem annyira
nem jött be (szerelmi háromszög), de sikeresen kimászik belőle, hogy aztán
ismét egy hibátlan évadzárót vághasson az arcunkba.
A széria negyedik fejezete azonban már hagy némi kívánni valót maga után. A harmadik évad végi meglepetés gyakorlatilag teljesen el van felejtve, ahogy a megfigyelőkre sem szán elég időt a sorozat. Nekem személy szerint annyira letörte a kedvemet, hogy a vizsgaidőszak alatt félbe is hagytam és csak a napokban fejeztem be a maradék másfél évadot. Bizony a vége felé már körvonalazódik (ám engem mégis meglepetésként ért), ami aztán az utolsó szériában a fő cselekményszálat viszi tovább. Nem fogok spoilerezni, de remekül megmentették a sorozatot, számomra az utolsó 13 három rész minden tekintetben pazar volt. Jó volt az érzelmi töltete, tetszett az apokaliptikus világ hangulata és a karakterek jellemfejlődése is kellően érezhető volt. A hátborzongató ellenségről nem is beszélve. Őszintén szólva kibírtam volna még néhány részt, vagy legalább a záró néhány percet kibővítve. De így is kielégítőnek éreztem a sorozat fináléját.
Nyilván én sem nézem
az összes, jelenleg futó sorozatot, de azok közül, amikkel eddig találkoztam a Fringe az egyik legötletesebb és legizgalmasabb.
És bár a negyedik évadnál kicsit elveszettnek érződik, higgyétek el érdemes folytatni, mert minden kérdés ami megválaszolatlannak tűnik, értelmet nyer az ötödik és egyben utolsó évadban, ahol nemcsak az azt megelőző, de még a kezdeti időszakra is rengeteg utalást fogunk találni (érdemes a korai, jelentéktelennek tűnő részeknél is odafigyelni). Így az apróbb hibái ellenére is erős 9 nálam A Rejtély. Azért kár, hogy vége...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése