2012. december 16., vasárnap

The Thing - A Dolog (1982)

Az ismeretlentől való félelem kihasználásával John Carpenter megalkotta a horror műfajának egyik legkorszakalkotóbb és egyben egyik legkiemelkedőbb darabját. Ritkán fordul elő, hogy egy újrázás túlszárnyalja eredetiét, de A Dolognak sikerült a 1951-es The Thing From Another World című elődjét maga mögé utasítania.

Az Antarktiszon, egy amerikai kutatóbázishoz egy kutya érkezik, amit egy norvég helikopter üldöz. A táborhoz érve a két furcsa idegen lövöldözni kezd, mire az amerikaiak leszedik őket, a kutyát pedig befogadják. Ketten közülük átmennek körbenézni a norvégok táborába, de csak romokat és egy furcsa, idegen életformára utaló nyomokat találnak. Ám a felfedezés későn jön, hisz az idegent ekkor már rég beengedték magukhoz a kutya képében, aki megkezdte átvenni az irányítást a bázis felett.

A mű Carpenter apokalipszis-trilógiájának nyitó darabja. Az úgy nevezett folytatásokat (A Sötétség Fejedelme, Az Őrület Torkában) és a tárgyalt művet a világvége eljövetele köti össze. Érdekesség, hogy a film azon kevés Universal produkciók egyike, ami nem a stúdió logójával kezdődik. 

A forgatás viszonylag zökkenőmentesen zajlott. A külső jeleneteket Kanadában, és Alaszkában, míg a belső jelenetek a Universal Los Angelesi stúdiójában vették fel. A film annak idején a speciális effektusaival és maszkjaival kápráztatta el a nézőket, ami részben Stan Winston, de leginkább Rob Bottin keze munkáját dicséri. Nagy bevétele nem lett a mozinak, ám az akkoriban felkapott VHS hullámot meglovagolva, nagy sikereket ért el a film. Mellesleg ez volt Carpenter első olyan műve, ahol külsős „muzsikust” kért fel, a zseniális Ennio Morricone személyében. A zeneszerző remekül azonosult a rendező képi világával, és az addigi minimalista munkáihoz hasonló szösszenetet hozott össze.

A rendező remekül játszik színészeivel, akárcsak a nézőkkel, akik folyamatos bizonytalanságban nézik végig a filmet, találgatva, kiben bújhatott meg az idegen. Az 1979-es Alien széria nyitó darabja mellett Carpenter műve az, – remek képeivel, rémisztő hangulatával és gyönyörű környezetével – ami mérföldkőnek számít a klusztrofób-horrorfilmek műfajában. Hiszen A Dolog mind a mai napig jó választásnak bizonyul, ha az ember egy kis borzongásra vágyik.
9/10

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése