Az ismeretlentől való félelem kihasználásával John Carpenter
megalkotta a horror műfajának egyik legkorszakalkotóbb és egyben egyik legkiemelkedőbb darabját. Ritkán fordul elő, hogy egy újrázás túlszárnyalja
eredetiét, de A Dolognak sikerült a 1951-es The Thing From Another World című elődjét
maga mögé utasítania.
Az Antarktiszon, egy amerikai kutatóbázishoz egy kutya
érkezik, amit egy norvég helikopter üldöz. A táborhoz érve a két furcsa idegen
lövöldözni kezd, mire az amerikaiak leszedik őket, a kutyát pedig befogadják.
Ketten közülük átmennek körbenézni a norvégok táborába, de csak romokat és egy
furcsa, idegen életformára utaló nyomokat találnak. Ám a felfedezés későn jön,
hisz az idegent ekkor már rég beengedték magukhoz a kutya képében, aki
megkezdte átvenni az irányítást a bázis felett.
A mű Carpenter apokalipszis-trilógiájának nyitó
darabja. Az úgy nevezett folytatásokat (A Sötétség Fejedelme, Az Őrület
Torkában) és a tárgyalt művet a világvége eljövetele köti össze. Érdekesség, hogy a film azon kevés Universal produkciók egyike, ami nem a stúdió logójával kezdődik.
A forgatás viszonylag zökkenőmentesen zajlott. A külső
jeleneteket Kanadában, és Alaszkában, míg a belső jelenetek a Universal Los
Angelesi stúdiójában vették fel. A film annak idején a speciális effektusaival
és maszkjaival kápráztatta el a nézőket, ami részben Stan Winston, de leginkább
Rob Bottin keze munkáját dicséri. Nagy bevétele nem lett a mozinak, ám az
akkoriban felkapott VHS hullámot meglovagolva, nagy sikereket ért el a film.
Mellesleg ez volt Carpenter első olyan műve, ahol külsős „muzsikust” kért fel,
a zseniális Ennio Morricone személyében. A zeneszerző remekül azonosult a
rendező képi világával, és az addigi minimalista munkáihoz hasonló szösszenetet
hozott össze.
A rendező remekül játszik színészeivel, akárcsak a nézőkkel,
akik folyamatos bizonytalanságban nézik végig a filmet, találgatva, kiben
bújhatott meg az idegen. Az 1979-es Alien széria nyitó darabja mellett Carpenter műve az, – remek képeivel, rémisztő hangulatával és gyönyörű
környezetével – ami mérföldkőnek számít a klusztrofób-horrorfilmek műfajában. Hiszen A
Dolog mind a mai napig jó választásnak bizonyul, ha az ember egy kis
borzongásra vágyik.
9/10
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése