1954-ben Alfred Hitchcock már igazi húzónévnek számított,
pedig akkor még olyan klasszikusai voltak hátra, mint a Psycho, az
Észak-északnyugat, a Szédülés, vagy a Madarak. A Hátsó Ablak talán az egyik
legemlékezetesebb műve mind a mai napig, szakmai szemeknek és laikusoknak
egyaránt.
A profi fotóriporter L.B. Jefferies (James Stewart) egy sportesemény miatt lábát töri, és másfél hónapig nem tudja elhagyni saját lakását. A férfi egyetlen szórakozása a pletykás ápolónő és a gondoskodó barátnője (Grace Kelly) mellett, a szomszédok életének megfigyelése. A folytonos leskelődés közben, azonban Jeff különös figyelmet fordít a Thornwald házaspárra. Egy nap a feleség eltűnik, a fényképész pedig meg van győződve róla, hogy a férj tette el láb alól az asszonyt. Eleinte senki nem hisz neki, de ahogy egyre több lesz a gyanús elem, annál többen segítenek neki a nyomozásban.
A profi fotóriporter L.B. Jefferies (James Stewart) egy sportesemény miatt lábát töri, és másfél hónapig nem tudja elhagyni saját lakását. A férfi egyetlen szórakozása a pletykás ápolónő és a gondoskodó barátnője (Grace Kelly) mellett, a szomszédok életének megfigyelése. A folytonos leskelődés közben, azonban Jeff különös figyelmet fordít a Thornwald házaspárra. Egy nap a feleség eltűnik, a fényképész pedig meg van győződve róla, hogy a férj tette el láb alól az asszonyt. Eleinte senki nem hisz neki, de ahogy egyre több lesz a gyanús elem, annál többen segítenek neki a nyomozásban.
Hitchcock már a Gyilkosság Telefonhívásra forgatása közben
megbízta John Michael Hayes forgatókönyvírót, hogy adaptálja Cornell Woolrich
krimi novelláját, mert a mester nagy lehetőséget látott a műben. Mivel az
eredeti darab inkább csak a főhősére és a gyilkosra koncentrált, drasztikus
változtatásokat igényelt a novella. Színesítésképpen hozták létre az ápolónőt,
valamint Lisát, Grace Kelly karakterét.
Miután a Paramount zöld utat adott a projectnek, felépítették a stúdió történetének eddigi legnagyobb díszletét. Harminchárom lakást állítottak fel Jeff ablakával szemben. Hitchcock végig ragaszkodott eredeti elképzeléséhez, miszerint csakis a főszereplő szemszögéből mutatja be a dolgokat. Így míg a stáb Jefferies ablakából filmezett, a mester rádión keresztül utasította színészeit.
Miután a Paramount zöld utat adott a projectnek, felépítették a stúdió történetének eddigi legnagyobb díszletét. Harminchárom lakást állítottak fel Jeff ablakával szemben. Hitchcock végig ragaszkodott eredeti elképzeléséhez, miszerint csakis a főszereplő szemszögéből mutatja be a dolgokat. Így míg a stáb Jefferies ablakából filmezett, a mester rádión keresztül utasította színészeit.
A rendező végtelenül egyszerűen, de annál ötletesebben
képzelte el a film felépítését. Először azt mutatta be mit is lát a főhőse,
majd az ő reakcióját, a látottakra. Bár négy fal között játszódik a történet, a
film során rengeteg szereplővel ismerkedünk meg.
A realizmus érdekében, a mester háttérzenét sem alkalmazott,
csak a külső zajokkal operál. A néha felcsendülő dallamok a szomszédok
hangszereiből, illetve lejátszóiból szólnak.
Alfred Hitchcock szeretette szűk térben instruálni színészeit. A Hátsó Ablak is ebbe a kategóriába tartozik, akárcsak a Mentőcsónak, vagy az utánozhatatlan, mindössze tíz snittből összevágott Kötél. Sőt, Joel Schumacher későbbi alkotása, a Fülke is Hitchcock egyik elfeledett tervének a leporolásából jöhetett létre.
A film kultusz státuszát mi sem mutatja jobban, mint hogy
két remake-je is született a műnek. Az első az azonos című 1998-as, akkor már
lebénult Christopher Reeve-el forgatott felemásra sikeredett alkotás, a második
pedig a kellemes meglepetést okozó Disturbia volt. De e mellett rengeteg
rendező alkalmazta/alkalmazza az ötletet filmjeiben. (Nővérek, Kék bársony, A
Bérlő)
És valahogy mindig megtalálta a legszebb színésznőket
filmjeihez, gondoljunk csak a Londoni Randevúra, vagy a Forgószélre. Grace
Kelly szépségével pedig nem sokan szállhatnak versenybe. Egy igazi hercegnő
volt, nem véletlenül mondta róla színésztársa, hogy „már-már túl tökéletes”.
A film egymillió dolláros költségvetése végül épp hogy csak behozta a gyártási költséget Amerikában, a tengerentúlon azonban már jóval sikeresebbnek bizonyult. Négy Oscar jelölést kapott, de ahogy az a mester műveinél lenni szokott, egyet sem váltott díjra.
A film egymillió dolláros költségvetése végül épp hogy csak behozta a gyártási költséget Amerikában, a tengerentúlon azonban már jóval sikeresebbnek bizonyult. Négy Oscar jelölést kapott, de ahogy az a mester műveinél lenni szokott, egyet sem váltott díjra.
A filmet újra és újra előveszem, de csak ismételni tudom
önmagam; zseniális. A történetvezetés, a karakterek, a feszültség, a díszletek,
mind-mind a helyükön vannak. Izgalmas és szórakoztató krimi a mai napig. És bár, mint említettem, nálam a Kötél a favorit, azért a Hátsó Ablakba sem tudok hol belekötni.
10/10
10/10
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése