Tegnap bekapcsoltam a TV-t, mert éppen vasaltam
(my gay habit #1), s lám, a 2010-es Tron:
Legacy ment éppen, ami szerintem remek folytatása lett a ’82-es
elődjének. Nem is igazán értem a sok negatív kritikát a filmmel kapcsolatban, hiszen jóval összeszedettebb és kerekebb lett elődjénél.
Na de akkor nézzük, mitől olyan különleges a Tron, hogy közel harminc év
távlatából újra elővették a sztorit az álomgyárban;
A főhősünk, Kevin Flynn (Jeff Bridges), amolyan tipikus nyolcvanas évekbeli
laza naplopó, akit Marty McFly-hoz tudnék leginkább hasonlítani. A fiatal
programozó, állását vesztve, hacker-ként éli mindennapjait, azon fáradozva,
hogy bejusson az egykori munkahelyének, az ENCOM-nak a rendszerébe, melyet a hírhedt
Master Control Program felügyel, csakhogy a nagyhatalmú progi nem adja magát olyan
könnyen, és száműzi hősünket ebbe a veszélyekkel teli virtuális valóságba.
Flynn, a kibertérben összefut a titokzatos Tron-nal, akiről kiderül; arra
tervezték, hogy megdöntse az elnyomó hatalmat. Kevin tehát mindent elkövet
annak érdekében, hogy a program teljesíteni tudja célját – hiszen más módot nem
lát arra, hogy visszajuthasson a saját világába.
Egyszerre mulatságos és tanulságos mai, 3D látványorgiához
szokott szemmel újra nézni a ’82-es Tron-t. Lehet, hogy a film nevetségesnek
tűnik, de ez nem feltétlenül a mozi technikai oldalának tekinthető. John
Mansbridge és Al Roelofs munkája bizony jó néhány évvel megelőzte a korát.
Igaz, az akkori kezdetleges megoldások korlátozott lehetőségei érződnek rajta,
de ettől függetlenül ez lett a Tron legerősebb pontja. Minden más alig közelíti meg egy középkategóriás sci-fi legalját – kezdve a
borzasztó színészi alakításokkal (itt még Jeff Bridges sem tűnik valami nagy
reménységnek), a tántorgó történetvezetésen át, a röhejes zenéig (és akkor még
a ruhákról nem is beszéltem).
Ennek ellenére, a számítógépes játékok hajnalán született
meg a Tron, amikor mindenki falta az újabbnál-újabb "gémeket" (Space
Invaders 4ever!), amik talán nevetségesnek tűnhetnek a mai szemnek fapados
külcsínjeikkel, ám vitathatatlanul megalapozták korunk játékpiacát. És ezért
fontos megemlítenünk Steven Lisberger sci-fijét,
hiszen nem szólt másról, mint minden akkori gyerek, vagy tinédzser álmáról:
bekerülni és valódi szereplőjévé válni az akcióknak!
Az effektek úttörő használata ellenére, a film nagyot hasalt
a mozi pénztáraknál, ám hamarosan egyre bővülő rajongótáborra tett szert a computer
geek-ek körében, míg végül magáénak mondhatta a jól megérdemelt elismerést. Érdekesség,
hogy akkoriban az Akadémia nem volt hajlandó a legjobb különleges effektusok
díjára jelölni a filmet, mert csalásnak tartották a számítógépes effektusok
alkalmazását. Egy biztos, az adott technikai korlátok és a vérszegény
kivitelezés miatt képtelen volt olyan kult-státuszt betölteni, mint amilyenre a
Star Wars képes volt öt évvel azelőtt.
A Tron legnagyobb értéke viszont mindenképpen az, hogy ez volt az első
olyan alkotás a mozgókép történetében, amely olyan fogalmaknak adott látható
formát, mint a kibertér. A virtuális világ hajnalán ezek a látványelemek
(neonfények fekete alapon) nem kis izgalmat okoztak a PC szerelmeseinek. Meg
aztán azt se felejtsük el, hogy a mozi leginkább a gyerekek táborát kívánta
elsősorban becélozni, és biztos vagyok benne, hogy nagy sikert is aratott
legtöbbjüknél.
A Tron-ra annak idején is csak a vizuális hatás miatt ültek
be, és ez a folytatással sem volt másképp, na nem mintha ezzel bármi baj lenne,
kell ilyen is.
6/10
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése