A mexikói nyomozó Ramon Miguel Vargas (Charlton Heston),
amerikai feleségével (Jenet Leigh) egy határvárosba érkezik. Ám egy
gyilkosságnak köszönhetően Vargas egy nyomozás kellős közepén találja magát.
Ahogy az ügy darabkáit próbálja összerakosgatni, a nyomozó rájön, hogy Quinlan (Orson
Welles) rendőrfőkapitány hamis bizonyítékokkal próbálja rács mögé juttatni a
gyanúsítottakat…
Kukkantsuk bele kicsit a film hátterébe; Eleve az, hogy a film Orson
Welles keze alatt készült, egy félreértésnek volt köszönhető. Eredetileg
csak Quinlan szerepét játszotta volna, de Charlton Hestont úgy értette, hogy
Welles is rendezi a filmet, így a stúdió attól tartva, hogy visszalép a
szereptől, neki adták a rendezés jogát is. A Universal eleinte az egész mozit
műteremben szerette volna leforgatni, ám a rendező ragaszkodott a valós
helyszínekhez. A kaliforniai Venice városában meg is találta a megfelelő
lerobbant környéket filmje sötét hangulatához.
A rendező évekkel később úgy gondolt vissza művére, mint
élete legjobb forgatására. Nagy sztárokkal dolgozhatott, majdnem egymillió
dolláros költségvetéssel, és egy nagy stúdió állt mögötte, ahol a fejesek nem szóltak
bele a munkájába, mivel a forgatás nagy része éjszaka zajlott. Persze ahogy az
ilyenkor lenni szokott, itt sem ment minden olyan simán. A munkálatok
végeztével a stúdió elvette tőle az utolsó vágás jogát, így a mozikba kerülő
verzió már rendesen meg volt tépázva. Ráadásul "Touch of Evil" címmel is meg kellett barátkoznia, amit a stúdió
erőltetett rá a filmre. Igaz, évekkel később Welles is belátta, hogy ez az
egyik legjobb filmcím, az egész pályafutása alatt. A rendező, levélben kérte a
stúdiót, hogy vágják újra a filmjét, a megadott szempontjai alapján, ám ez csak
halála után történt meg, 1998-ban.
Amerikában éppen hogy sikerült visszahoznia a ráköltött
összeget, míg a világ többi részén hatalmas sikereket ért el a film. Máig a legnagyobb noir-ok között említik.
Tudom, mindenki (méltán) imádja az Aranypolgárt, ám én mégis
úgy gondolom, hogy - a Harmadik Ember mellett - A gonosz érintése a rendező
legjobb munkája. Elvégre pontot tett egy olyan műfajra, ami majdnem két
évtizeden át uralta Hollywoodot. Valamint azt se felejtsük el, milyen
hatalmasat alakít a filmben Welles, Quinlan szerepében. A mozi nyitójelenete a
kocsira helyezett bombával pedig felejthetetlen. Ha valaki valami igazán jó
thrillerre/krimire/noirra vágyik, bátran merem ajánlani (persze szigorúan csak a rendezői változatban)!
9/10
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése